Nu we er toch zijn! - Reisverslag uit Lund, Zweden van Jurian Horst - WaarBenJij.nu Nu we er toch zijn! - Reisverslag uit Lund, Zweden van Jurian Horst - WaarBenJij.nu

Nu we er toch zijn!

Door: Jurian

Blijf op de hoogte en volg Jurian

28 Januari 2014 | Zweden, Lund

Hallo iedereen,

Mijn eerste week in Lund zit erop. Woensdag heb ik mijn eerste college, waardoor ik afgelopen week al wat tijd heb gehad om te wennen in een voor mij nieuwe omgeving. Dat is tot nu toe aardig gelukt!

Na vorige week zondag een top afscheidsfeestje te hebben gehad - allen die aanwezig waren: proficiat! Allen die niet aanwezig waren: jammer, maar ook proficiat! Jammer genoeg heb ik de overlevingspakketten niet kunnen meenemen, alleen voor de drop had ik plek over :)

Met twee koffers en twee gitaren vertrokken we maandagmorgen rond 06.15 uur naar Schiphol... Iedereen weet hoe goed ik ben in vroeg opstaan. Op Schiphol kwamen we Peter R. de Vries nog tegen. Hij ging jammer genoeg niet naar Zweden, maar waarschijnlijk richting Duitsland of Oostenrijk - misschien wel om de (Peter R. de)Vrieskou in te gaan om te skiën?

Rond kwart voor 12 kwamen Ceciel, Koen en ik in Kopenhagen aan. Gelukkig gingen m'n zussie en schoonbroer mee om te helpen met de koffers en me hier een beetje thuis te laten voelen. (Zij hadden hierdoor natuurlijk weer de kans om een paar daagjes in het buitenland te verblijven.) Bovendien was ik waarschijnlijk niet verder dan Schiphol gekomen als zij me niet geholpen hadden.

Wat meteen opviel toen we, na in Kopenhagen de trein naar Lund te hebben gepakt, aankwamen, was de enorm koude wind die hier staat! (http://www.youtube.com/watch?v=tEYAlg1kWqQ)

De locatie die ik Lund heb, is uitstekend. Ik woon op nog geen tien minuten loopafstand van het centrum en de gebouwen waarin ik les heb, liggen letterlijk om de hoek (waardoor ik ze, bij wijze van, binnen enkele minuten rollend door de sneeuw kan bereiken). De lokale supermarkt is dus ook makkelijk te bereiken. En als het de wind niet is, dan zijn het wel de Zweedse Kronen die je om de oren vliegen...

Vanaf woensdagmiddag stond ik er alleen voor. Gelukkig heb ik een aardige appartementgenoot, Mikko uit Finland. Hij helpt me bij bepaalde dingen en we kunnen beide onze eigen dingen doen. De huisbaas is een Chinese vrouw, die samen met haar man veel voor je wil regelen, maar tegelijk vooral klagen over het energieverbruik (Oorspronkelijk heeft ze dit appartement voor haar zoon gekocht. Beetje raar dus).

Vrijdagavond had ik mijn eerste feestje, dat zeker leuk was! Leer je toch weer wat nieuwe mensen kennen. Net als zondag, toen ik met een groepje naar Malmö ben geweest, waar ik een apart verslagje over zal schrijven.

Gisteren, maandag, heb ik mijn eigen mentorgroep leren kennen. Aardige mensen uit zeer verschillende landen: DUITSLAND (ik heb trouwens nog geen fiets gekocht), Engeland (met leuke accenten), Canada (met Nederlandse familie), Polen, Hongarije, Griekenland, Italië, Frankrijk (ice-'óckey) enz. Genoeg reden om te lachen dus!

Op woensdag- en vrijdagmiddag heb ik college, daarnaast ga ik mijn bachelorscriptie schrijven. Toch wil ik genoeg tijd overhouden om leuke dingen te doen, zo kan ik waarschijnlijk blijven doorgaan met voetbal hiero!

Een lang eerste verslag. Hopelijk voor mij, en vooral voor jullie, zijn de volgende verslagen wat korter. Ik ga jullie de komende tijd in ieder geval op de hoogte houden!

Groetjes uit Lund!
http://www.youtube.com/watch?v=Wmu8FpDoWpg

  • 28 Januari 2014 - 18:03

    Imke:

    Mooi om te horen dat je niet bent omgekomen in de sneeuw;)

    Leuk berichtje,
    Succes de komende weken nog met wennen!

  • 28 Januari 2014 - 18:49

    Jasper En Laurie:

    Hoezo heb jij Peter R gezien en dit niet aan ons verteld?!?

    We kijken uit naar je volgende berichtje, inclusief een zelfgemaakt filmpje dit keer ;)

  • 28 Januari 2014 - 23:49

    Anne-Mie:

    Hey Jurian,

    Wat leuk jouw berichtje omtrent je eerste LUND impressies.
    Ik zag de Dom van Lund op een van je foto’s.
    Inderdaad ik kan me voorstellen dat er een harde koude wind zal staan, je bevindt je uiteindelijk weer een heel stuk noordelijk.

    Ik ben ook in Zweden, Noorwegen en Finland geweest zo’n 38 jaar geleden denk ik.
    Wel in de zomer, maar het weer was destijds niet al te best.
    We zouden er kamperen, maar we hebben veel overnacht in een ‘stugar of hitter’ ivm het weer.
    Eindeloze bossen in Zweden en rust.
    Maar jij zit rondom Lund in het zuiden dus meer steden.
    Wij zijn destijds overgestoken vanuit Helsingborg Denemarken naar Helsingör Zweden.

    Het appartement ziet er veelbelovend uit.
    We hopen dat je er snel thuis gaat voelen en dat de omstandigheden optimaal zijn om je bachelorscriptie te schrijven en dan op naar je masters!
    We wensen je een super tijd toe.

    Hartelijke groet van je buurtjes uit Asten.
    Piet en Anne-Mie

  • 29 Januari 2014 - 13:29

    Ans En Ed:

    Hallo Jurian,
    We hebben je mail ontvangen,dank hiervoor.

    Leuk om je reisverslag te lezen. We kunnen ons goed voorstellen dat het erg prettig was dat Ceciel en Koen met je meegereisd zijn met al je bagage en er ook voor gezorgd hebben dat je uiteindelijk daar aangekomen bent.

    Het appartement ziet er mooi uit en het is fijn om een goede appartementgenoot te hebben die je een beetje wegwijs kan maken in de stad en het feestleven.

    We hoorden van Maria dat je tijdens het feestje iets typisch Nederlands gekookt hebt,namelijk pannenkoeken. Het moeten bijzondere pannenkoeken geworden zijn, want je hebt ze gemaakt met karnemelk !!!, weer een wat anders.

    We kijken uit naar je volgende verslagen

    Geniet intens van je tijd daar en veel succes met je studie.

    Liefs, Ans en Ed


  • 29 Januari 2014 - 15:25

    Anne:

    thanks Juur, nu zit ik hardop te lachen in de ub en kijkt de chinees naast me me heel raar aan...
    Enjoooy!

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Jurian

Actief sinds 28 Jan. 2014
Verslag gelezen: 488
Totaal aantal bezoekers 6440

Voorgaande reizen:

20 Januari 2014 - 20 Juni 2014

Via 020 naar Kopenhagen, naar Lund

Landen bezocht: